Poweeer!

Retade Katie, 7 år
fick kraft – av Yoda


Katie älskade sin Star Wars- vattenflaska och ville själv fylla på den varje morgon.Tills hon en dag frågade om hon kunde få en rosa i stället. När mamman frågade henne varför började flickan gråta – och berättade att klasskamraterna retade henne för ”pojkflaskan”. Men oanade krafter skulle visa sig vara med sjuåringen. Allt började med ett blogginlägg den 15 november. Sjuåriga Katies förtvivlade mamma, Carrie Goldman, satte sig då vid datorn och berättade om morgonens vattenflaske-diskussion med dottern.

”Är redan annorlunda”

Hon beskrev hur hon hade försökt förklara för sin dotter att det var okej att vara annorlunda. Något som fått dottern att gråta ännu mer. ”Jag vill inte vara ännu mera annorlunda” svarade Katie. ”Jag är redan annorlunda. Ingen annan i min klass har glasögon eller ögonlapp. Ingen annan är adopterad.” Hennes mamma berättade hur hon hade kramat sin dotter och fyllts av förtvivlan.

Vädjade till Star Wars-fans

”Är det så här det börjar?” skrev mamman. ”Måste min dotter – som älskar Star Wars och som har en ryggsäck med dem på sig till skolan varje dag – anpassa sig för att bli accepterad?” Carrie Goldman berättade sedan att hon hade lyckats övertala Katie att ändå ha med sig vattenflaskan den dagen, men att hon var nervös för hur flickans lunch skulle bli. Hon avslutade sitt blogginlägg med en vädjan. ”Jag skulle tycka att det vore fantastiskt om jag fick visa Katie att hon inte är ensam. Att det finns andra tjejer som gillar Star Wars. Om det finns några Star Wars-fans som läser detta, snälla skriv en hälsning till Katie. Jag kommer att läsa dem för henne… Och om du har en liten kille därhemma som vill ha en rosa vattenflaska, kom då ihåg det här inlägget. Om Katie vill ha en ”killflaska” så kan väl han få ha en ”tjejflaska”? Låt oss hjälpas åt så att våra barn växer upp till vuxna människor som kan uppskatta olikhet.” Sedan loggade Carrie Goldman ut.

Kontaktad – av Yoda 

När hon återvände till datorn hade kommentarerna haglat in. Från de första tio blev siffran snart fördubblad. Sedan var det hundratals människor. Efter 1 200 kommentarer stängde hon funktionen. Då hade bland andra Tom Kane, rösten bakom Yoda, mailat och bjudit in Katie och hennes mamma till en Star Wars-premiär i Chicago. – Jag trodde först att det var ett skämt för det var så otroligt, säger Carrie Goldman i en intervju med Huffington Post. Även på den officiella Star Wars-bloggen uppmärksammades den lilla retade flickan. Och sedan bestämdes det på Facebook att gårdagen, den 10 december, skulle vara ”Må kraften vara med Katie”-dagen. 33 000 människor skrev under att de skulle bära Star Wars-kläder till Katies ära i går. Och tusentals av dem har under natten lagt upp bilder på sig själva som bevis för att de gjort just det.


Använder vattenflaskan

Katie – och hennes mamma – är rörda över stödet. – Det är bland det häftigaste vi har upplevt. Det är den första gången som jag har sett något bli så här stort som inte handlar om skvaller, snusk, absurda olyckor eller katastrofer. Men det här… det är väl allas historia. Alla har en gång varit ett barn som av någon anledning någon gång har känt sig lite udda, säger Carrie Goldman till Huffington Post. Katie själv är mera fåordig:

– Det känns okej att ha vattenflaskan nu när jag vet att så många tycker som jag.


Sjuåriga Katie fick tillbringa en dag med Tom Kane, rösten bakom Yoda, i Chicago.

Riktigt härlig historia. :')
Jag har inte ens sett Star Wars, men nu har jag bestämt mig för att se dom!

Och jag utnämner skönaste kommentaren till:
Christofferz

18 år, Haninge
Jag vet inte riktigt vad som är värst... att hennes skolkamrater mobbade henne, eller att de inte gillade Star Wars

Kommentarer

Kommentera mera:

SKRIV DITT NAMN!!!!
Kom ihåg rutan

MAILMAILMAILMAIL

Skryt då. skriv din sida.

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0