Konsten att gömma sig bakom en karaktär

Intressant! Nu när jag tagit reda på lite om existentialism fann jag begreppet "Ond tro". Min lärare beskrev det som så att "Det är något vi människor tar till för att fly från våra problem. Antingen spelar vi en roll – gömmer oss bakom exempelvis en yrkesroll – eller också så låtsas vi att vi har någon viss karaktär (”jag är så dum att jag inte kan fatta detta”).".
Och det här med att gömma sig bakom en karaktär finner jag väldigt tänkvärt. Är det inte något vi alla gör i ungdomens ålder? Ni vet det här med roller i klassrummet exempelvis.
Längst fram i bänkraden finner vi pluggisarna, det betyder inte att dom alla är genier, men hur som helst så lägger dom ner alldeles för mycket tid på att studera.
I andra bänkraden har vi woo-tjejerna. Dom som kan räcka upp handen för att fråga hur deras eget namn stavas. Folk som kanske egentligen inte är hur dumma som helst men gärna framstår som så i hopp om uppmärksamhet och att få killarna att skratta. 
Bakom dom har go with the flow-folket slagit sig ner. De åsiktslösa flickorna som halvt försöker hänga med på lektionen men istället kollar ut i tomma intet, och som får panik när läraren ber hen svara på en fråga.
Längst bak i klassrummet hittar vi gangsters. Killarna som hellre ägnar sig åt att diskutera vart närmaste weed-handel ligger än att vara uppmärksam på läraren. 
 
Är det inte rätt typiskt? Konsten att gömma sig bakom en karaktär.

Kommentarer

Kommentera mera:

SKRIV DITT NAMN!!!!
Kom ihåg rutan

MAILMAILMAILMAIL

Skryt då. skriv din sida.

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0